Subin kanavajohtaja Maaretta Tukiainen tiivisti viime huhtikuussa järjestettyjen Cannesin TV-messujen pääviestit Subin Spotti-sivustolle. Liitin tänne luettavaksi tiivistelmän viesteistä, joissa muuten korostuu myös Substanssi-konseptin ideaa!
Branded content 3.0
Brändätyt sisällöt ovat siirtymässä mainostajalähtöisistä malleista medialähtöisiin. Mediat ovat ryhtyneet paketoimaan ratkaisu- ja rahoituspaketteja uusilla tavoilla. Hyvä esimerkki uudesta ajattelusta on Brittien suosituin sosiaalinen media bebo.com, jonka uusi nettisarja Bebox koostuu seitsemän minuutin mittaisista jaksoista eli webisodeista, joissa kussakin voi olla mukana kuusikin eri mainostajaa.
Malli on tuottoisa, sillä rahaa tulee sisään nelinkertainen määrä tuotannon hintaan verrattuna. Olennaista on tuottaa kuluttajille elämyksiä, joita he luonnostaan janoavat, ei keskeyttää heitä kesken elämyksen.
Pelimäisyyden rantautuminen tarinankerrontaan
Oman haasteensa ja mahdollisuutensa kuluttajien puhuttelemiseen tarjoaa ARG, augmented reality gaming. Sanahirviö viittaa eri medioiden halki rakennettuun kerrontaan ja sitä kautta syntyvään kokemukseen. Kokemus sitouttaa kuluttajat tarinaan sellaisten sisältöjen kautta, jotka risteävät heidän jokapäiväistä elämäänsä.
ARG:n keskiössä on useimmiten netti, mutta tarina kulkee usein myös kännykkäsisältöjen, TV:n, leffojen, tapahtumien, esineiden ja muiden fyysisen maailman elementtien kautta. Monesti viestit ovat piilotettuja ja niistä annetaan vain vihjeitä, joiden perusteella sitoutuneet kuluttajat ”purkavat” rakennettua tarinaa tai mysteeriä pala kerrallaan.
ARG edustaa pelimäisen ilmaisun ääripäätä, mutta audiovisuaaliset sisällöt ovat muuntumassa yhä pelattavammiksi myös kevyemmillä tavoilla.
Personoitu TV
Tulevaisuuden TV:n kaava näyttäisi olevan syntymässä: se on personoitu ja aidosti interaktiivinen ja sen tarinaa on ripoteltuna pitkin muitakin medioita. Sen peruslupaus on kuitenkin selvä: saat mitä haluat, milloin haluat, mistä tuutista haluat.
Kunhan vain olet valmis päättämään, millä mainoksilla höystettynä sen haluat.
Lue lisää Maaretan Cannesin tuliaisista Spotista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti